25 september 2014

NYTT JOBB & NYA VISIONER -skapar du bäst själv

Vid årsskiftet blev jag, som så många andra, ofrivilligt arbetslös. Känslan var som ett slag i magen och förtvivlan över vad jag nu skulle försörja min familj med blev överväldigande och frustrationen ett faktum. Som alla nya arbetslösa måste man jo ta sig till arbetsförmedlingen så fort som bara den. Och trots att man hört andra människors erfarenhet, tro att dom skall kunna hjälpa en vidare. Men det blev då inte ett dugg bättre för en annan...
Med dagens arbetslöshet bör man... eller jag skulle vilja säga måste man ta action för sin egen ekonomi och tillvaro (så klart). Jag ska då inte låta dagens arbetslöshets-system göra mig deprimerad. 
Svaret jag fick när jag anmälde mig arbetslös va:

AF: "ja du kan ju inte söka nå jobb..." "finns inget i din arbetskategori ledigt i dag"

JAG: "men finns det något kurs eller annat jag kan ta då för att omskolera mig?"

AF: "nej du har inte varit arbetslös tillräckligt länge.... Det är bara till för dom i fas 3"

JAG: "?????"

Då va det bara att ta sitt pick och pack och gå därifrån, tänka om och göra det bästa utav situationen!
Och lösningen för mig va den mest uppåtgående arbetstrenden som finns i stora delar av världen i dag. Va din egen företagare! Ibland kanske man måste testa sig fram med olika saker för att hitta just det som känns bra och givande, men det kommer inte ramla ner i knät en vacker dag. Du måste se till att det händer något!
Jag har aldrig varit den som tycker om att jobba ensam till 100%, och då är det underbart att få jobba i ett team fast du har ett eget ansvar för din bedrift. Man vill ibland kunna diskutera, fråga om råd, dela erfarenheter med andra och det känns fantastisk att få möjligen till det.
Önskar alla ofrivilligt arbetslösa lycka till med arbetsförmedlingen...

Avslutar med ett filmklipp på Paul Zane Pilzer, rådgivare till 2 st U.S. presidenter och best-selling författare. Här berättar han om den mest växande arbetstrenden i världen i dag!





Inga kommentarer :