21 december 2010

"Kneppkaker"


Julens absoluta måste!...samt trevligheter och mys med familjen. Och för inte att glömma alla dessa finaste julklappar!

Julen för mig är en tid med lugn, mys, bak, glädje och trevnad där alla har sitt lilla dom gör innan tomten kommer. Sen när det är dax, efter Kalle, maten, disken (som ALLA gånger måste va klar!! ..min mardröm som liten..) Då plockas det fram kaker, kaffe, julgodis och annat smaskens. Samtidigt som det kanske kommer främmande till alla snälla! 

I går så gräddade jag årets första jultradition, nämligen "kneppkaker" Det är en härlig liten seg kaka som jag har älskat sedan barnsben. Julen är INTE den samma utan. Min bror har också fixat årets bak i köket samt lagt ut bilder, recept och en film snutt från en norsk film med "Oberstens kneppkaker" från historien om "Tante Pose"..

Kommer ihåg som liten att vi smög till skåpet där kakorna låg...i tron om att mamma och pappa inget visste..eller hur. Kakorna blev inte många när det skulle bjudas, men gott var det..hehe  Min bror, tror jag, var värst på att vara skåpråtta. En riktig gotte gris var han...och är fortfarande! hahaha








Här kommer min favoritfilm från jag var liten =) "Tre nötter til Askepott"



Sen har vi ju Disneyfilmen som jag ville se varje jul..år ut och år in...den dag i dag! Kommer aldrig sluta titta på Kalle Ankas julafton!




Inga kommentarer :