19 september 2010

Fotokurs Dag 2


Ojojoj vad det INTE är lätt att begripa sig på hur man ställer in bländare, slutartid o sånt...ISOtal har jag fått ordning på, men det är ju inte det svåraste heller =/ Vi var ute och testade våra kameror efter ett prov (endast ett slarvfel) och genomgång av gårdagen. 

Vi fick uppgifter att göra när vi väl var ute. Det skulle testas skärpedjup, rörelse, perspektiv och förgrund.  

Det var svårt att komma ihåg allt. Men efter att ha kommit hem och funderat en stund och testat, så har jag minsann fått koll på skärpa med =)) Så nu kan jag ta lite kort på saker som kan sitta STILL!!! 

Det blir att öva öva öva mycket innan det kommer sitta. Men det är roligt när jag kan se skillnaderna på kameran och att det blir bättre. Här är några kort som jag tog här hemma. Det är alltså SKÄRPEDJUP jag har övat lite på då.


Skärpa på lövet i fram

Skärpa på lövet i mitten
Skärpa på lövet längst bak

 
Det är kul! Sen får vi se om Camilla kommer mailbomba Ida med bra och superdumma frågor! Hehehe hon vet inte vad hon sa när vi fick lov att maila vid frågor...hehehe


För dig som undrar, så gick jag på kurs hos Ida Kedling (Idas Fotostudio) i Gävle. En mycket kunnig tjej med egen business på söder.

Annat kort från utefotograferingen..rörelse. Bussen är i fokus/skärpt medan allt annat blir suddigt. Har en del att träna på där, för detta var minsann inte lätt...heller! Lite skarpare buss skulle jag vilja ha, men träning vettni...ger färdighet =))




5 kommentarer :

Faster sa...

Du e så duktig, gumman min ! ;-) / Danne

ljummetkaffe sa...

Men vad kul! När jag väl har min nya kamera i handen så ska jag baske mig gå en kurs jag med...!

Mikaela

Camilla sa...

Gör det! Du kommer få så mycket mer glädje av din kamera sen när du förstår alla inställningar. Jag hade stooor nytta av kursen kan jag säga....jag var helt "grön". Mycket har satt sig och nu är det bara att prova och öva...shoppa nya objektiv och annat tillbehör. KUL!

Kram Camilla

Jon sa...

Kult at du har tatt fotokurs! Veldig bra bilder. Gleder meg til å se hva mer du får ut av det. Veldig spennende!

♥ Camilla ♥ sa...

Hei kjäre bror!

Ja det var en stund siden, men har forsökt å fotografere på egen hand.
Jeg syns det er litt kranglete enda, med håper jo at det skal bli enklere med tiden. Når jeg var på Mammabloggalan, så fikk jeg i min goodiebag en bok fra Canon, så det var jo perfekt. Så nå er det bare å legge seg ner på soffan og stirre og memorere alla sidene =0P

Hils tantes go´unger!

Klem